Структура та характеристика навчальної дисципліни

„Філософія і методологія науки”

Курс: підготовка  спеці-алістів, магістрів)

Спеціальність, освітньо-кваліфікацій-ний рівень

Характеристика навчального курсу

Кількість кредитів ЕСТS:

1,5

Модулів (розділів, блоків, змістових модулів): 1

Загальна кількість годин: 54

Магістр. Всі спеціальності

Нормативна

Семестр: 1

Лекції: 18 год.

Семінарські заняття: 18 год.

Самостійна робота: 10 год. Індивідуальна

робота: 8 год.

Вид контролю: залік

1. Предмет курсу: наука як види діяльності; сучасна науково-філософська методологія.

2. Опис змісту дисципліни:

1.Філософія і методологія науки в системі філософського знання.

2.Наука як феномен культури.

3.Методологія наукового пізнання.

4.Наукова картина світу як форма наукового пізнання.

5.Генеза науки. Основні етапи історичного розвитку науки.

6.Філософські проблеми природничих, технічних та соціально-гуманітарних наук.

7.Людина як предмет наукового дослідження.

8.Етичні проблеми науки.

9.Видатні діячи науки України.

3. Попередні компетенції (знання, уміння): уміння абстрактно мислити, узагальнювати та систематизувати знання про світ. Високий рівень мовленої культури. Знання основ філософії,  природничих і гуманітарських наук. Вміння конспектувати лекції та працювати з навчальною та науковою літературою.

4. Мета і завдання. Філософія і методологія науки належить до циклу фундаментальних дисциплін навчального плану, вивчення якої є важливим чинником духовного збагачення, інтелектуального розвитку, формування світогляду студентської молоді, усвідомлення ними свого місця і ролі в суспільстві.

Навчальний курс з філософії та методології науки має дати студентам цілісний виклад основних проблем філософії науки на рівні об'єктивного, ідеологічного неангажованого бачення проблем, ознайомити студентів із альтернативними концепціями філософії науки. Філософсько-методологічна культура мислення постає необхідною складовою професійної підготовки майбутніх фахівців взагалі й з сільськогосподарських, економічних, технічних спеціальностей та ветеринарної медицини зокрема.

         Головна мета дисципліни - забезпечити такий рівень викладання і освоєння філософії науки який відповідає сучасним вимогам і є необхідним мінімумом для самостійно мислячого й активно працюючого спеціаліста, формувати у студентів знання про філософію науки як галузі сучасної філософії, котра досліджує структуру наукового знання, способи й прийоми його обґрунтування. Досягнення цього рівня безпосередньо пов'язано з рішенням чотирьох основних задач:

         а. Забезпечення виходу в простір комунікації, тобто створення умов для вільного спілкування в середині  інтелектуалів;

         б. Забезпечення можливості подальшого самостійного освоєння філософії науки;

     в. Забезпечення умови для розвитку творчого мислення, спроможності до критичного, але толерантного аналізу ідей, позицій, думок, точок зору;

         д. Формування у студентів наукової картини світу, гуманістичного світогляду, громадсько-патріотичної позиції;

         е. Вивчення основних понять і термінів філософії науки, осмислення і аналіз науки як діяльності людини з вироблення, систематизації та перевірки знань, ознайомлення з основними сучасними концепціями наукової методології у світовій філософії. 

         Виходячи із мети викладання і вивчення філософії науки визначаються структура курсу і розподіл його на модулі і теми, форми занять і контролю знань студентів, а також і ті вимоги що висуваються до викладача і студентів задля успішного засвоєння курсу.